tisdag 5 augusti 2008

Hur bra är att starta och driva ett företag tillsammans med sin partner?

Kan förhållandet skadas av det? Kommer man varandra närmare om man arbetar på samma ställe?

För att avlasta Sagas mamma och låta henne studera, speciellt under tenta perioder, så brukade jag ta med mig Sagas stora syster och bada på söndagar. En söndag när vi åkte för att bada så var badet helt abonnerad av en förening. Föreningen hade hyrt hela badanläggningen. Nyfiken som jag var och för att inte sagas stora syster inte skulle bli besviken att vi inte kunde bada, anmälde jag oss och vi blev medlemmar.

Efter några söndagar så blev jag tillfrågad om jag ville bli simlärare hos föreningen, vilket jag tackade ja. Efter ytterligare en termin blev jag vald till föreningens ordförande. Så på söndagar hade jag hand om simskolan och mitt i veckorna tog jag hand om föreningen med hjälp av övriga styrelsemedlemmar och inte förglömma Sagas mamma som var/är en fantastisk person i att administrera saker och ting. Efter ytterligare en till två terminer så blev även Sagas mamma invald i styrelsen och efter det så hade vi hela föreningens kontor i vårt sovrum.

Under ett av föreningens styrelsemöten kom Sagas mamma och jag inte överense med resten av styrelsemedlemmarna. Jag mins det så väl att efter mötet så sa jag till Sagas mamma att det är otacksamt att lägga ner så mycket tid och ork utan att kunna förändra och förbättra föreningen.
Jag sa till henne att vi borde starta ett eget. Först var hon tveksam till det, hur kan vi göra det? Det är svårt och starta från grunden sa hon. Inte alls menade jag, vi kan om vi vill sa jag till henne.

Några månader senare startade vi ett eget och döpte den efter Saga. Vi drev den två år tillsammans och både jag, Sagas morbror, Sagas mamma och Sagas moster arbetade som instruktörer.

Jag minns när jag arbetade natt då. På söndagsmorgnar när jag hade arbetat natt så brukade jag åka direkt till badet från jobbet. Sedan brukade jag göra i ordning allt inför dagens lektioner och därefter brukade jag sova ett par timmar på plats innan det var dags för första gruppen som jag skulle hjälpa.

Inga kommentarer: